perjantai 6. tammikuuta 2017

Uusi vuosi - vanhat kujeet

En ole juurikaan neulonut. Laryngiitti ja sen jälkitaudit ovat pitäneet otteessaan. Olen oikeasti ollut kipeä, sillä neulominenkaan ei ole enää maistunut. Antibioottikuuri on nyt ohitse ja vointikin parempi. Voin palata neulomisen pariin, sillä neuloosi pitää otteessaan. Se ei näytä heltymisen merkkejä. Ehkäpä pahenee pahenemistaan. Uutena joukkoon on liittynyt kirjoneuloosi. Sukua pitsineuloosille ja tavalliselle neuloosille.


Liityin joulukuussa Facebookissa Taimitarhan joulukalenteri -ryhmään ja päätin opetella kirjoneuleen. Ohje oli sopivan "yksinkertainen" ja julkaistiin pieninä pätkinä "joulukalenterin" tapaan. Oli siis aikaa ja sopivasti inspiraatiota toteuttaa kirjoneuletta. Päätäni sotkivat keskustelut "lankadominansseista" ja muista mukavista. Olen neulonut kirjoneuletta aikaisemmin (ehkä äitini antamalla) ohjeella: "pidä langat koko työn ajan samassa järjestyksessä sormella ja neulo ne aina samoinpäin, älä anna lankojen kiertyä". Ja kas, olen tehnyt lankadominanssilla tietämättäni, tosin en niin hienosti lankoja pidellen kuin mitä toiset ovat tehneet.

Tässä kuvakaapattuna keskustelu, joka selkeytti minulle lankadominanssin - tai sen, että olen neulonut niin tietämättäni.

Onnistuin siis neulomaan vuoden 2016 kalenterisukat. Ja olen jopa ihan tyytyväinen. Ohjeen niihin löydät Ravelrysta ilmaiseksi. Tein sukat itselleni. Jouduin jättämään viimeisen kuvion teräosasta pois, sillä sukista olisi tulleet muutoin liian pitkät. Lankana käytin 7 veljestä, luonnonvalkoista (dominoivana) ja raitaa.



Neuloin myös lapaset. Merinoa ja alpakkaa tyttärelleni pakkaspäivien lämmikkeeksi.




Ja paljon lisää on tulossa.

Alpakasta lapasia, 7 veikasta kerrosrivinoususukkia

Vuoden 2015 Taimitarhan joulukalenteria

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti